Skip to main content

Waarom het papierloos kantoor nog geen werkelijkheid is

This article is published by Karen Gijsbrechts: http://www.smartbiz.be/hetteam/karengijsbrechts
The original can be found here: Orginal Article

Waarom het papierloos kantoor nog geen werkelijkheid is

Anno 2017 kunnen weinig bedrijven al spreken van een papierloos bestaan. Oftewel zijn er interne bedrijfsprocessen met een papieren anker vastgeroest, oftewel krijgen ondernemingen zelf kilo’s papier te verwerken van partners, klanten en dienstverleners.

Charlie Weijer, RVP Commercial Sales bij DocuSign – een internationale organisatie met oplossingen voor het elektronisch tekenen van documenten en dus per definitie een voortrekker van het papierloos kantoor – kan ervan meespreken. “Op kantoor is mijn bureau zo goed als volledig papierloos, maar thuis sta ik wat achter op mijn digitale transformatie,” lacht Weijer. Daarvoor is hij niet zozeer zelf verantwoordelijk, maar vooral de instituten – banken, verzekeringskantoren – die hem nog steeds papier opsturen, verklaart hij.
Ook voor bedrijven merkt hij enkele barrières voor het papierloze kantoor. Die situeren zich zowel op persoonlijk als zakelijk vlak.

Emotioneel

“Het grootste struikelblok is het vasthouden aan oude gewoontes,” begint Weijer. “Enerzijds is er het gevoelsmatige contact met papier: de ervaring van het openen van een boek of het tekenen van een contract is verbonden met emotie.” Een veelgehoord probleem is dat het digitale document voor velen een inherent verlies van validiteit inhoudt: het is niet tastbaar, en wordt dus door sommigen als minder waardevol ervaren.
“Op zakelijk vlak heeft het struikelblok anderzijds te maken met het veranderen van werkgewoontes, bedrijfsprocessen en hoe mensen binnen een organisatie met elkaar omgaan,” aldus Weijer. “Aan de ene kant draait het om het verwijderen van papier, maar aan de andere kant is het ook het aanpassen van management: hoe gaan we anders om met onze eigen processen?”

Transformatie in werkwijze

Gevestigde bedrijven hebben het daar moeilijker mee dan meeste start-ups, zegt hij. Bestaande processen ombouwen kost nu eenmaal meer moeite dan meteen digitaal te beginnen, zoals meeste recente start-ups doen. “Er zijn zeker bedrijven die de ambitie hebben om papierloos te werken. Ik denk dat dat kan aan de hand van twee pijlers: door het papier te vervangen door een digitaal equivalent, maar ook door echt te veranderen hoe zo’n organisatie werkt.” Anders gezegd: niet alleen krijgen papieren documenten een digitale tegenhanger, ook door bedrijfsprocessen een makeover te geven, kan het gebruik van paperassen uit de weg worden gegaan. 



Charlie Weijer: “Aan de ene kant draait het om het verwijderen van papier, maar aan de andere kant is het ook het aanpassen van management: hoe gaan we anders om met onze eigen processen?”

“Te oldschool”

Een andere voortrekker van het papierloos kantoor is CEO Jeroen De Wit van het Gentse Teamleader, gespecialiseerd in CRM- en projectmanagement- en invoicing-software. Door de digitalisering van conventionele bedrijfsprocessen zijn Belgische bedrijven op weg om het papier vaarwel te zeggen, maar hebben ze nog een lange weg te gaan, zegt De Wit. Het probleem zit ‘m in de manier waarop veel bedrijven proberen te digitaliseren.

“Velen denken nog te oldschool na,” poneert De Wit. “Ze proberen bestaande processen te digitaliseren zoals we die vandaag kennen: de gewoonlijke contracten en facturen, maar dan in digitale vorm. Maar wanneer processen digitaliseren, krijg je de ruimte om ze helemaal anders aan te pakken. We zullen dat papierloos kantoor bereiken, maar de uitkomst gaat er helemaal anders uitzien dan wat we nu gewend zijn.”

Blockchain

Zo ziet De Wit een toekomst in de blockchain. Slimme contracten op basis van die technologie moeten het mogelijk maken om de voorwaarden van een contract zowel te controleren als automatisch na te leven. “Bijvoorbeeld kan dat inhouden dat een bedrijf een contract afsluit met de klant, de klant daarna aangeeft dat de dienstverlening is geleverd en de bank automatisch de betaling in orde maakt: geen verdere documenten nodig.” Onder andere KBC experimenteerde al met zo’n slimme contracten op kmo-maat.

Op dit moment kan de doorsnee kmo in België echter toch geen afscheid nemen van het papier. Wellicht omdat ze meer tijd nodig hebben, zegt De Wit. “Het kmo-segment is niet altijd de voortrekker in dat opzicht: je kan eraan trekken, maar je kan het niet versnellen. Op dit moment proberen we kmo’s vooral bewust te maken van het feit dat als ze nu nog niet met de digitale transformatie bezig zijn, het eigenlijk al laat is. Niet té laat, maar ze moeten nu wel op die kar springen. Zo kunnen we meteen die oldschool-processen aanpakken.”

“Begin ergens mee”

Ook Weijer raadt een proactieve aanpak aan. Als afsluiter deelt hij een tip: “Begin ergens mee. Neem iets simpels.”
Die eerste stappen naar een papierloos kantoor moeten niet moeilijk zijn, verzekert Weijer. “Er zijn veel repetitieve processen die in elk bedrijf voorkomen waar we met weinig moeite iets aan kunnen veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het intekenen van bezoekers op kantoor. Dat is heel simpel en wordt altijd op papier gedaan, terwijl het evengoed kan met een iPad. Er zijn genoeg kleine stappen die we kunnen ondernemen die een impact maken.”


http://www.smartbiz.be/achtergrond/170763/waarom-papierloos-kantoor-geen-werkelijkheid/

Comments

Popular posts from this blog

China as a new market for management consulting firms

China as a newmarket for management consulting firms Introduction This documentconsiders the possible new business opportunities that may be created for management consulting forms  thanks to the continued expansion withinthe Chinese financial market, and the increase in adoption of the type ofservices we can offer in thecountry. This recommendation is based on anassessment of existing business capabilities, benefits and opportunities aswell as the challenges we see within the country. The analysis is triggered bythe following news item:  “Before long the Chinese will dominate listof 100 top influential people in finance” (Ross, 2013) The Chinese Context To date, there is still a clearly biasedWestern perception of China. This view has a tendency to be extreme and irrational,which can be c as a possible product of our imagination  fueled  by movies andliterature for example.  As a managementconsultant firm, we have the responsibility to frame our decision to...

GDPR - Collection of some of the more recent Best Practices and Shared articles:

We hosted a fantastic event in #Amsterdam in March. The topic was around #GDPR and how technologies like DocuSign help to work towards compliance. Thank you again to Stephanie Hain for your energy and for being an early adopter all those years ago! Thank you Ady van Nieuwenhuizen from Fieldfisher for sharing your expertise on GDPR; excellent recommendations and insights. Jordan DAOUDI & Rudger de Jonge you’ve been fantastic organising this! And The Dylan Amsterdam is a very special venue, you’ve taken great care of our guests and us. Following the success of our #GDPR summit in Amsterdam, Wouter Huizinga  mentioned this 6 minute video that covers the European Union’s General Data Protection Regulation.  It will explain some key pieces and their impact, highlights how DocuSign can help you #prepare , show a short #demonstration , then follow up with additional resources. Video Link is here:  https://lnkd.in/gJvniVg Continuing on the theme of ...

Trust & Managed IT Services

The March 24 th 2013 “ Sunday Business Post” (Boland, 2013) article “ Transparency is key to Arkphire’s success” in the Commercial Report section around Managed Services raised several key issues in regards to a potential impact on the Management Consultancy business inIreland. The article brings up an interesting subject around trust and transparency within the IT managed service industry. Bearing in mind that it ist he Management Consultant’s responsibility to provide general management advice within strategic, organizational, or operational context (Canback, 1998) it is essential to understand what the impact of the described business model can have on other similar organisations in Ireland or even internationally. Arkphire Model The company in question, Arkphire ( www.arkphire.com ) describes itself as a market leader in providing infrastructure management solutions. Looking at the company’s Corporate Social Responsibility (CSR) value statement, Arkphire believes “ i...